Monday, May 16, 2011

Esplorasi di Selat Melaka

Menurut Khamis, RM3 juta mencakupi perbelanjaan untuk memulihkan artifak yang ditemui. Namun harta itu bukan sesuatu yang boleh diselamatkan oleh sesiapa saja, ia perlu mengikuti ketetapan Akta Warisan Negara 2005. “Ia tidak semudah itu kerana ia berkait dengan kepentingan nasional.

Pertama, anda perlu mendapat persetujuan daripada jabatan untuk mengadakan tinjauan. Sesudah menyiapkan laporan, anda perlu keizinan untuk memunggah barang itu. Itulah prosedur. Setiap permohonan untuk meninjau dan mengeluarkan mengambil masa sebulan untuk diluluskan.”

Itu bermakna lebih banyak wang dan masa. Ia pelaburan yang berisiko tinggi dan kebanyakan orang akan memikirkan hal ini dua kali sebelum menawarkan diri. Dalam pada itu, khazanah seperti porselin biru dan putih China, barangan brass dan syiling, musnah, dicuri atau menjadi tidak bernilai.

”Itulah sebabnya tiada operasi mencari sejak 10 tahun lalu. Siapa tahu apa yang akan mereka temui di sana... Maksud saya, adakah akan bernilai?” soal Thong, yang berkecimpung dalam industri maritim. Katanya, 25 peratus daripada khazanah yang dijumpai akan diserahkan kepada pencari dan selebihnya dibahagi antara kerajaan negeri dan persekutuan. Tetapi kata Thong, walau pun 80 peratus diberikan kepada pencari, risiko tetap tinggi.

“Ini bukan hanya soal adventur dan membawa pulang harta yang berkilauan. Ini melibatkan kos, peralatan, tenaga dan pakar. Dan jangan lupa tentang overheads. Kosnya bukan setakat RM3 juta tetapi mungkin mencecah di antara RM5 hingga RM6 juta! Kemungkinan besar, tiada sesiapa yang sanggup dalam sedekad ni,” sahut Thong yang terlibat dalam industri ini selama 30 tahun. Katanya lagi, 10 tahun lalu, kecurian daripada kapal karam selalu berlaku. Kini, tidak lagi.
“Kemungkinan besar, tidak banyak artifak yang masih ada. Pencuri telah beralih kepada lautan lain. Saya rasa ini memberi bayangan kepada syarikat pencari harta karun bahawa usaha mereka sia-sia sahaja.”

Satu-satunya operasi ialah pada tahun 2004 di persisiran Limbungan. Serpihan pasu yang berasal dari China dan Vietnam diselamatkan oleh penyelam Angkatan Tentera Laut di-Raja Malaysia.
Di antara kawasan tersebut adalah berdekatan Tanjung Tuan (Middleburg, karam pada 16 Ogos, 1606), Permatang Rumput (Overduin, 27 Jun, 1784), Tanjung Pinang (Franeker, 18 Jan, 1642), Tanjung Kling (Wieringen, 2 Jun, 1636) dan Pulau Undan (Bambeek, 12 Jan, 1702).
“Saya tidak dapat menjelaskan dengan lebih lanjut kerana ia di bawah Jabatan Warisan Negara. Semua dokumen yang ada kaitan dengan penemuan, misalnya kejadian kapal karam di pantai Tanjung Tuan, disimpan oleh jabatan. Lebih sebulan lalu, Perzim membuat permohonan untuk melakukan tinjauan di kawasan sekitar Tanjung Tuan. Tapi, kami diberitahu bahawa Jabatan Warisan Negara juga berminat membuat perkara yang sama, jadi kami menarik diri,” ujar Khamis.

Seorang pegawai pelancongan, yang enggan namanya dikenali berkata, sejak kebelakangan ini, artifak menjadi sasaran pencuri asing yang berlagak seperti pelancong. Katanya, kerajaan negeri sepatutnya menggunakan khidmat “pencuri harta karun’ profesional itu dalam usaha pencarian.
“Mereka adalah pakar. Kita sepatutnya melonggarkan peraturan, hapuskan ‘red tape’ dan memudahkan sesiapa saja yang mempunyai kemahiran melaksanakannya. Nampak seperti mereka sajalah yang benar-benar berminat dalam hal ini.”

Pada waktu yang sama, katanya, kerajaan negeri patut ‘berfikir di luar kotak’ selain daripada hanya menyelamatkan artifak itu. Katanya, kapal karam boleh membawa keuntungan jangka panjang kepada negeri kerana ia boleh menjadi tapak menyelam bagi pelancong.
“Ubah kawasan kapal karam menjadi monumen supaya pelancong yang kehilangan moyang mereka dapat ‘melawat’. Ya, kita boleh selamatkan beberapa artifak dan menggunakan ia untuk menambah hasil pendapatan bagi negeri. Juga, kawasan menyelam bagi pelancong. Inilah salah satu cara yang wajar.”
Thong percaya ada beratus-ratus kapal yang tenggelam, bukan cuma 13, terkubur di pesisiran pantai Melaka. Katanya, selain beratus kapal perang Belanda dan Portugis, Admiral Cheng Ho telah diiringi oleh 300 buah kapal ketika eksplorasinya di Kepulauan Nusantara. “Laut Melaka hanya sedalam 100m. Tetapi dasar laut berbatu dari Pulau Upeh dan Tanjung Tuan. Kebanyakan kapal tenggelam kerana kerosakan pada lambung.”

Menurut Khamis, setakat ini tiada laporan mengenai bongkah emas atau ketulan diperolehi dari kapal yang karam. Ini mungkin menjadi alasan kenapa pencari harta karun enggan menerima tawaran bernilai berbilion ringgit itu. Sungguh pun ada pelbagai cerita, kami masih tidak menerima laporan terdapat emas di dalam kapal yang karam. Yang ada hanya pinggan, cawan dan teko.”

Teks diterjemahkan drpd www.nst.com.my

No comments:

 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Intydez