Sunday, December 19, 2010

Jasa Tunku Dikenang

Pemimpin ulung yang memerdekakan negara bersama Tun Abdul Razak Hussein, Tun Tan Cheng Lock, Tun V T Sambanthan dan lain-lain untuk bangsanya kini hanya tinggal kenangan melalui gambar, artifak peribadinya dan penulisannya.

Buku hasil karyanya seperti Looking Back dan As I See It yang ditulis ketika menjadi pengerusi akhbar The Star (1974-1986) banyak mencetuskan kontroversi politik semasa. Malah, pada 1987 akhbar itu digantung penerbitannya dalam satu operasi eksekutif yang dipanggil Ops Lalang.

Sewaktu menatap pelbagai foto Tunku yang beraksi dan bersahaja, tatkala merenung hologram beliau yang dirakamkan dengan ucapan dan kata-kata hikmatnya, seseorang pelawat itu terasa seolah-olah Tunku masih bersama rakyat jelata yang menyokong dan bersamanya.

Pekikan merdeka tujuh kali di Stadium Merdeka 53 tahun lalu memenuhi ruang legar dan arena artifak Tunku di Galeri Tunku Abdul Rahman yang kini sudah menjadi mercu tanda sejarah dan kearkiban.
Kaum kerabat Tunku termasuk Tunku Ahmad Nerang dan Tunku Khadijah mengikuti bersama acara ringkas pada hari itu. Sebahagian besar jemputan terdiri daripada mereka yang mengenali Tunku dari dekat.

Datuk Yusof Latif, anak buahnya Tengku Dr Sofiah Jewa serta suaminya, Dr Yaacob Merican dan kenalan Tunku daripada pelbagai kaum turut bersama di ruang pameran galeri itu.

Masih terbayang dalam ingatan bagaimana ribuan manusia berkerumun di kediaman Tunku di Bukit Tunku pada 6 Disember 1990. Daripada Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad ketika itu sehingga kepada seorang individu bernama M Kuppusamy yang pernah bekerja dengan Tunku ketika beliau berjuang di Johor Bahru pada 1951, semuanya memberi penghormatan terakhir kepada Tunku pada tanggal sedih itu.

Penulis ialah Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan
(bharian.com.my)

No comments:

 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Intydez