Thursday, March 27, 2008

Kajian untuk Novel


Dalam usaha menghasilkan novel yg benar2 menarik, Shali & saya melakukan banyak research. Kami tidak hanya menghadkan kepada internet tetapi juga buku2 & jurnal sejarah yg dipinjam dari Perpustakaan Negara, Institut Terjemahan Negara atau dibeli serta difotostat (seluruh buku, bila perlu). Kami juga mengadakan temubual dgn wartawan, tokoh2 atau penggiat sejarah (terutama dari Yayasan Warisan Johor) serta orang2 tertentu yg boleh membantu kami secara langsung atau sebaliknya.

Buku ini adalah berkenaan Sir Stamford Raffles karya Richard Mann. Ia mengisahkan kehidupan Raffles (6 Julai, 1781 - 5 Julai, 1826). Beliau terpaksa berhenti sekolah pada usia 14 kerana tidak cukup wang perbelanjaan. Selepas itu, beliau bekerja dengan British East India Company selama 10 tahun sebelum berkhidmat di bawah Gabenor Pulau Pinang pada 1805. Kehidupan beliau penuh dengan cabaran kerana beliau tidak menyokong perniagaan hamba abdi. Tiga daripada empat orang anak2nya meninggal dunia di Sumatera kerana wabak yg tidak diketahui puncanya. Beliau bertanggungjawab membangunkan Singapura dan koleksi botanikal Asia Tenggaranya menjadi khazanah penting. Beliau meninggal dunia kerana pendarahan di dalam otak. Buku ini banyak membantu kami menyiapkan novel epik-sejarah di mana keadaan Tanah Melayu-Jawa pada zaman itu diceritakan dengan begitu terperinci oleh penulisnya.

Prof.Dr.Abdullah Zakaria adalah sebuah nama yg tidak asing lagi di kalangan penggemar sejarah. Beliau menghasilkan banyak jurnal dan buku2 berkenaan tokoh sejarawan dan peristiwa2 menarik yg selama ini tersimpan. Buku ini memuatkan beberapa pucuk surat yg dikirimkan oleh Sultan Hussain Shah (Singapura) kepada Temenggung Tun Daeng Ibrahim (Seri Maharaja Johor). Juga terdapat banyak bahasa lama yg digunakan secara meluas di istana pada zaman itu. Ia sebuah buku yg sangat menarik dan mengkagumkan.

No comments:

 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Intydez